D-vitamins sundhedsmæssig effekt til mørkhudede mennesker
Det er almindeligt accepteret, at D-vitamin er afgørende for en normal calcium stofskifte og knogle sundhed. Det blev experimentaly bevist, at mangel på D-vitamin kan være den faktor i tand- og knogle-detorioration og tilføjelse af D-vitamin i kosten sammen med calcium righoldige fødevarer kan vende denne situation. Du kan læse blog “hvordan remineraliseres huller i tænderne” her http://alveola.dk/saadan-remineraliseres-caries/ D-vitamin er naturligt syntetiseret i huden, når de udsættes for sunligt. Spørgsmål om at supplere med dette vitamin blev kun interessant som de mindre solrige regioner i verden er blevet beboet.
Folk, der oprindeligt lever i solrige områder har mørkere hud. Melanin er et naturligt stof, der giver farve til huden - det er den primære determinator af hudpigmentering. Mængden af melanin i huden bestemmer også kroppens evne til at producere vitamin D, et vigtigt næringsstof, fra ultraviolet lys eksponering. Fordi melanin virker som en naturlig solcreme, vil folk med mørkere hud skulle bruge meget længere tid at syntetisere vitamin D fra solen. Ifølge University of Pennysylvania, i ét eksperiment, oplevede en lys-hudet person en 50-fold stigning i blodets indhold af vitamin D inden for 8 timer efter UVB eksponering, mens det tog en mørk-hudet person mindst fem gange så lang, eller mindst 40 timer, for at registrere en 30-fold stigning i vitamin D koncentrationen.
Mennesker, der oprindeligt er født i den solrige del af verden og migrerer til koldere nordiske lande kan ofte udvikle vitamin D-mangel, da deres kroppe ikke har haft tid til at foretage de nødvendige stofskifte tilpasninger. Mørk-hudede folk kan inden for tid tilpasse sig til den manglende sol ved at miste pigmentering af huden. Dette giver dem mulighed for at absorbere vitamin D mere effektivt.
Det er tilrådeligt for mørk-hudede mennesker, der bor i det nordlige klima (eller nogen, der er udsat for lidt eller ingen sollys), at tage vitamin D supplement.

Gode kostkilder til vitamin D er:
Fed fisk, torskelevertran, æg, mælk, smør, svampe, lever
Se også corral calcium kompleks fra Alveola.dk - http://alveola.dk/produkt/coral-calcium-complex/ Hvis du har nogen af følgende symptomer, har du sandsynligvis gavn af D-vitamin supplement:
Overdreven sveden
Irritabilitet
Blødgøring af kranie knogler
Bryst og rygradsdeformiteter
Bøjede ben
Ømme ben
Knæ ømhed og smerter
Nedsat immunitet
Dårlig muskulatur
Knoglesmerter
Døvhed
Hofte svaghed (svært ved at komme ud af stol eller gå på trapper)
Doseringen skal tilpasses den enkeltes behov, men minimum forebyggende dosis er 400 IE per dag.
For meget D-vitamin kan forårsage generel unwelness, mavesmerter, forstoppelse, tørst, tabt appetit og dannelsen af nyresten
Referencer: Ernæringsmæssige medicin ved dr. Stephen Davis og Dr. Alan Stewart

Pin It on Pinterest

Share This