Antinæringsstoffer - Lær om fuldkorn, bønner, chokolade, kaffe

Antinæringsstoffer er almindelige fødevareingredienser, der er til stede i daglige kost. Hvis du er en person, der lever på “auto pilot” og spiser mere eller mindre den samme type mad dagligt, kan det være årsagen til at udvikle kroniske og ikke helbredende betingelser.

Wikipedia beskriver antinæringsstoffer som naturlige eller syntetiske forbindelser, der interfererer med optagelsen af næringsstoffer. Disse naturlige forbindelser findes i næsten alle fødevarer typer af forskellige årsager, men for det meste er det en måde naturen har “kodet” forskellige arter til at bevare og beskytte sig selv.

Det er vigtigt at vide, at det ikke er, hvad vi synes er “sundt”, der gør en forskel for os, men det er, hvad vores krop har brug for, og hvor godt det kan fordøje det. Faktisk noget kan blive et antinæringsstof hvis det indtages i for store mængder. Et godt eksempel er selv administrerede vitaminer og mineraler. For eksempel kan langvarig brug af Vitamin C reducere tilgængeligheden af visse spormineraler, såsom kobber og zink samt aminosyrerne lysin og cystein og kan forårsage nyresten.

Desværre vil alment praktiserende læger ikke altid ordinere kosttilskud baseret på beviser for symptomer eller laboratorieundersøgelse. Standard behandlings tilgang er den helt almindeligt holdning - godt for alle - godt for dig!

Det er en almindelig praksis at udskrive jerntilskud til gravide kvinder, men jern kan hindre optagelse af zink og zink er forbundet med en mislykket graviditet herunder medfødte misdannelser

Den bedste løsning på dette problem er at holde en sund daglig kost og tage vitamin supplement, hvis der er vitaminmangel symptomer eller labaratorie bekræftede blod / hår test.

Jeg vil gerne forklare begrebet “sund” som misforståes i forbindelse med nogle almindeligt anvendte fødevarer.

Kostfibre er en antinæringsstof

Fibre har bestemt sundhedsmæssige fordele såsom at regulere forstoppelse, reducerer galdesten, forebyggelse af diverticulitis og diabetes. Så hvad gør kostfibre en antinutrient?

At spise fiberrig kost giver dig ikke bedre sundhed, men kan mindske din sundhed. Fuldkornsbrød er en af de mest populære fødevarer. Det er billigt, hurtigt og bekvemt. Brug af fuldkorn i din daglige kost, som ikke er forarbejdet på den rigtige måde vil føre til ernæringsmæssige mangler og kroniske tilstande. For vegetarer, der er stærkt afhængige af korn og bønner kan det have ødelæggende virkning på deres helbred.

Kostfibre har stor mængde phytanic syre, som er en meget reaktive syre, der binder i kroppen med calcium, jern, zink og magnesium og gør det tilgængeligt for kroppens næring. Malabsorption af disse mineraler vil føre til dårlig knogledannelse, knogle deformitet, forringelse af tænder, jernmangel, mangel på energi.

Kostfibre kan føre til intestinale forhindringer og bør ikke tage af alle med tyktarmskræft. Det bør ikke anvendes i tilfælde af irriteret tarm.

Liste over mad med højt phytinsyre (phytinsyre NIVEAUER I milligram pr 100 gram tørvægt).

Paranødder 1719

Kakaopulver 1684-1796

Brune ris 12509

Havreflager 1174

Mandler 1138 - 1400

Valnødder 982

Peanut ristede 952

Linser 779

Hassel nødder 648 - 1000

Vilde ris mel 634-752,5

Opvarmede bønner 622

Majs tortillas 448

Kokosnød 357

Majs 367

Hele kokosnød kød 270

Hvidt mel 258

Poleret ris 11,5-66

Jordbær 12

Produkter fremstillet af forarbejdede og raffinerede korn har lavere phytinsyre indhold fordi fibre er fjernet, men det er også ernæringsmæssigt tomt. For at optimere tilgængeligheden af vitaminer og mineraler – bør fødevarer, der har højt phytinsyre indhold lægges i blød, spire, fermenteres, steges eller koges.

Læs om hvordan at neutralisere phytinsyre her http://alveola.dk/saadan-neutraliseres-phytin-syre-foedevarer/.Chokolade.

Jeg tror, at mange mennesker har misforstået chokoladens fordele. De oplysninger, som vi kan finde på internettet er for det meste om fordelene ved kakao og mørk chokolade og der er meget lidt information om dens bivirkninger.

Kakaobønner indeholder koffein, som kan gøre dig afhængig, når det forbruges i store mængder. Forløber for afhængighed er trang til chokolade, der kommer fra tilsat sukker. Jeg tror ikke mange mennesker vil kunne lide chokolade i sin rå tilstand uden sukker, da det er meget bittert.

Læs om koffein i chokolade her http://www.amanochocolate.com/articles/how-much-caffeine-is-in-chocolate
Kakao frø, der bruges til at producere kakao, har ligesom alle andre frø et høj phytinsyre indhold. I 100 gr kakaopulver er der 1684-1796 milligram phytinsyre (se reference 1).

Kakao har også et højt indhold af tanniner, som reagerer med og hindrer nedbrydning af proteiner. Tanniner kan forstyrre jern optagelse og kan forårsage anæmi. Link til tanniner: http://www.immunehealthscience.com/tannins.htmlHvad jeg fandt ud af om kakao og chokolade.

Gennem mine mange års konsulentarbejde har jeg observeret én sandhed. Kvinder, der har præmenstruelle symptomer, menstruations smerter, følelsesmæssige op-/nedture og kvinder med cyster, PCOS osv, får dramatisk bedring i deres symptomer, når de helt undgår at spise chokolade. Jeg tror, det kan forklares ved TCM fødevare energi teori. I kinesisk medicin anses kakao for at have varm Yang energi og det påvirker hjertet, milten og nyrerne. Ved overforbrug kan det akkumuleres og blokere energistrømmen i organer, som det er relateret til og skabe lav energi (tung, sløv, søvn, overvægt, deprimeret) og udstødning nyre Yang (dvs. du bliver umotiveret, apatisk, impotent, og øm).

Kaffe og te.

Kaffe og te er meget populære drikkevarer på denne planet. De anses for antinæringsstoffer fordi de indeholder flere aktive biokemiske forbindelser, der har en negativ effekt på sundheden.

Koffein i kaffe: 1 kop kaffe indeholder 100 mg. af koffein, og 1 kop stærk te indeholder 50 mg koffein.

Symptomer på negative virkninger af koffein er: angst og nervøsitet, depression, søvnløshed, diarré, shakyness og rystelser, migræne, hovedpine, unormal hjerterytme, forhøjet blodtryk, uro i benene, højt kolesteroltal, smertefulde eller klumpede bryster.

Te og kaffe forstyrrer optagelsen af jern. Det kan reducere mængden af jern der optages fra grøntsager med en tredjedel og skabe jern anæmi.

Te og kaffe hæmmer zink optagelsen. Zink er et essentielt mineral, der stimulerer aktiviteten af omkring 100 enzymer i kroppen. Det er nødvendigt for at støtte immunsystemet, reproduktion, nervesystem, fordøjelse, vækst og seksuel modenhed.

Den indeholder også diterpener, cafestol og kahweol forbindelser, der kan øge niveauet af kolesterol.

God link om kaffe http://the-health-gazette.com/20/coffee-as-antinutrient/Akrylamid forbindelser

Akrylamid forbindelser dannes under ristning af kaffebønner og har vist i dyreforsøg at forårsage kræft

Furan forbindelser

Furan forbindelser dannes under ristning og undersøgelser hos dyr tyder på udvikling af leverkræft.

I TCM anses kaffe for at være et meget vanedannende stof og anbefales til kun lejlighedsvis brug. Mange afhængigheder anlægges for at kvæle eller håndtere overvældende situationer. Kaffe afhængighed skader Nyre-systemet, der i kinesisk medicin betragtes sædet for viljen. I alle afhængigheder er viljen kompromitteret, og det er derfor, det er så svært at bryde afhængighed.

1Refernce American Journal of Clinical Nutrition 1988 47: 270-4; J Anal At Spectrum. 2004 19,1330 -1334; Tidende Landbrug og Fødevarekemi 1994, 42: 2204-2209

2. Henvisning “The Tao of ernæring” Maoshing Ni Ph.D .O.M.D o

Pin It on Pinterest

Share This